Connecting to LinkedIn...

W1siziisijiwmtyvmtavmtmvmtavmtkvmtcvndgwlziuanbnil0swyjwiiwidgh1bwiilcixotiwedk1mcmixv0

Blog

Hoe spreek je verschillende generaties werkzoekenden aan?

2017-02-15 09:00:00 +0000 by Kellie-Anne Molloy

Verschillende generaties - werken in het buitenland

In het huidige economische klimaat, waarbij de pensioensleeftijd is verhoogd en jongeren veel sneller beginnen met werken, is het de normaalste zaak van de wereld dat er 3 tot 4 verschillende generaties op een kantoor werken. En daar bovenop wordt de arbeidsmarkt ook steeds internationaler, waardoor er ook steeds meer verschillende talen worden gesproken op de werkvloer. Als werkgever moet je dus rekening houden met een hoop verschillende generaties en culturen.

Elke generatie heeft zijn eigen vaardigheden en kenmerken, maar hoe maak je daar gebruik van wanneer je op zoek bent naar een bepaalde combinatie van ervaring en vaardigheden? En hoe zorg je ervoor dat je de juiste generatie aantrekt?

In dit artikel zetten we de 3 generaties die het meest voorkomen op de arbeidsmarkt op een rijtje. We helpen je om de verschillen en kenmerken te leren begrijpen, hoe je ze het beste kunt aanspreken en wat je moet doen om elke generatie tevreden te houden.

De verschillende generaties - werken in het buitenland

De babyboomers:

De generatie die als eerste veel waarde hechtte aan carrière maken: bij de meeste babyboomers stond carrière op de eerste plek en het persoonlijke leven op de tweede. Ze staan open voor nieuwe dingen en ervaringen (zoals werken in het buitenland), houden van een uitdaging en hebben de neiging om inflexibele functieomschrijvingen af te slaan.

De babyboom generatie is altijd op zoek naar groei en ontwikkeling. Ze werken hard en hebben een positieve werkhouding. Ze zijn inmiddels misschien wat ouder, maar sla ze zeker niet af! Babyboomers hebben ontzettend veel te bieden.

Zo werf je de boomers:

  • Laat zien dat er ruimte is voor ontwikkeling – speel in op hun competitieve en perfectionistische aard
  • Zorg dat hun functie niet te veel binnen de lijntjes blijft en geef ze de kans om te werken aan verschillende, uitdagende projecten
  • Benadruk dat ze gewaardeerd zullen worden – en dat succesvolle werknemers beloond worden met groeimogelijkheden

Generatie X:

Deze generatie is het tegenovergestelde van zijn voorganger en hecht veel meer waarde aan een goede balans tussen werk en privé. Mensen van generatie X werken om te leven en niet andersom. Je vindt deze generatie aan de top of hoger op de carrièreladder. Doordat ze de technologische revolutie van dichtbij hebben meegemaakt kunnen ze zich erg goed aanpassen. Als je op zoek bent naar kandidaten uit deze generatie moet je rekening houden met een eerlijke werk/privé balans – anders kan je het wel vergeten.

Zo werf je generatie X:

  • Geef duidelijk aan dat de balans tussen werk en privé goed is binnen het bedrijf. Flexibele werktijden, financiële voordelen en sociale activiteiten buiten kantooruren zijn zaken die generatie X kandidaten zullen aanspreken.
  • Laat zien dat je bedrijf dezelfde waarden heeft als hen. Kandidaten van deze generatie zijn niet bang om een baan bij een groot bedrijf af te slaan voor een baan bij een klein, onbekend bureau puur vanwege de bedrijfswaarden.
  • Flexibiliteit speelt een grote rol bij deze generatie, net als gelijkheid en transparantie. Om generatie X aan te spreken is het dus een goed idee om deze waarden in de functieomschrijving te gebruiken.

Generatie Y:

De generatie die volledig is opgegroeid met technologie, waardoor ze op dit gebied een grote voorsprong hebben op Generatie X en de babyboomers. De andere generaties kunnen zich natuurlijk aanpassen, maar bij generatie Y is het er met de paplepel ingegoten. Ze hebben motivatie en energie en hebben het gevoel dat ze onderdeel zijn van iets groters, doordat hun werk bijdraagt aan de groei van het bedrijf (vooral bij start-ups is dit goed te merken).

Generatie Y wil een verschil maken en daarvoor beloond worden.

Zo werf je generatie Y:

  • Voor de babyboomers was geld de grootste drijfveer, maar dat is nu wel anders. Generatie Y heeft ook behoefte aan waardering, of dat nu in de vorm van extra vakantiedagen, meer verantwoordelijkheid of erkenning in aanwezigheid van collega’s is. Laat dus in de functieomschrijving zien werknemers veel erkenning ontvangen binnen je bedrijf.
  • Casual kleding – Generatie Y is gewend aan een ontspannen sfeer op de werkvloer en kunnen zich zo dus ook beter uitdrukken. Wil je liever dat werknemers in pak opdagen? Prima, maar dan kan je minder sollicitaties van deze generatie verwachten.
  • Groei & ontwikkeling – Generatie Y staat bekend als job hopper, maar als bedrijf kan je daar verandering in brengen. Als je duidelijk laat zien welke groeimogelijkheden er zijn, wordt het aantrekkelijker voor ze om te blijven.

Zo zorg je er dus voor dat je de 3 belangrijkste generaties op de arbeidsmarkt aanspreekt. Natuurlijk hebben ze ook hun overeenkomsten, maar houd er in de functieomschrijving altijd rekening mee dat er kleine verschillen zijn waardoor je de ene generatie meer zult aanspreken dan de ander.

Bij Careertrotter luisteren we goed naar welk type werknemer je zoekt, en gebaseerd op deze informatie schrijven we een geschikte functieomschrijving. Je kan er dus op rekenen dat we je alleen cv’s toesturen die echt goed matchen met de vacature!

Neem vandaag nog contact met ons op:

info@careertrotter.eu

+353 15 24 24 20

comments powered by Disqus