Connecting to LinkedIn...

W1siziisijiwmtyvmtavmtmvmtavmtkvmtcvndgwlziuanbnil0swyjwiiwidgh1bwiilcixotiwedk1mcmixv0

Blog

Hoe zorg je dat internationale talenten gaan werken in het buitenland – in jouw bedrijf?

2017-01-16 09:00:00 +0000 by Kellie-Anne Molloy

W1siziisijiwmtyvmtivmtkvmtevntevmdivnjezl2etmtaxntuyof85njbfnziwlmpwzyjdlfsiccisinrodw1iiiwinjawedqwmfx1mdazzsjdxq

Stel je voor: je bent een bedrijf en je wilt groeien – misschien heb je wel een nieuw kantoor dat je met internationaal talent wilt gaan vullen. Je hebt al je vacatures op het internet gezet; misschien werk je wel samen met recruitment bureaus als Careertrotter. Verder hoef je niets te doen, toch?

Het aantrekken van internationaal toptalent lijkt tegenwoordig verdacht veel op een populariteitstest. Als je op zoek bent naar een getalenteerde werkzoekende, kan je verwachten dat zij op hun beurt op zoek zijn naar aantrekkelijke bedrijven. Het plaatsen van alleen een cv  is daarbij niet langer voldoende. Bedrijven komen steeds meer onder druk te staan om goede werkomstandigheden te creëren. 

  • Groeimogelijkheden

Als je op zoek bent naar een baan in het buitenland, wil je natuurlijk niets liever dan een baan waarin je door kan groeien. Het is de verantwoordelijkheid van een werkgever om aan te geven welke mogelijkheden er realistisch gezien zijn. Regelen jullie promoties vooral intern, of belonen jullie succesvolle werknemers met nieuwe kansen? Niemand wil jaren in dezelfde functie blijven hangen – motiveer eventuele kandidaten met een perspectief om te groeien.

  • Bedrijfsimago

De meeste werkzoekenden zouden dolgraag voor Google of Facebook werken, maar waarom?

Het antwoord is simpel: omdat hun bedrijfscultuur plezier uitstraalt.

Een glijbaan op kantoor; zitzakken om in te luieren tijdens een werkbespreking – wie wil nou niet werken bij een bedrijf dat plezier als onderdeel van het bedrijf ziet, en bovendien ontzettend goed voor zijn werknemers zorgt?

  • Goed gebruik van social media

Facebook heeft meer dan 1.44 miljard gebruikers; Twitter zo’n 305 miljoen. Gemiddeld zitten we wereldwijd zo’n 3 uur per dag op social media. Logisch toch, dat werkzoekenden dan nieuwsgierig zijn wat bedrijven zoal uitspoken op deze platformen? Laat je bedrijf van zijn beste kant zien en update al je kanalen dagelijks. Deel industrienieuws, plaats spontane kantoorfoto’s en stel je volgers voor aan je team – laat werkzoekenden zien wat ze missen en wat ze kunnen verwachten als ze bij jou komen werken. Het kan goed dat ze je bedrijf niet kennen, en dan is dit je kans om een goede eerste indruk te maken. Wees creatief en sociaal – dan komen die internationale talenten vanzelf!

  • Bekijk je Glassdoor-profiel

We schreven eerder al over Glassdoor; we weten als geen ander dat je niet alles dat op Glassdoor staat zomaar moet geloven. Maar we bekijken het nu vanuit het een ander perspectief: de werkgevers. Het is nooit leuk om slechte reviews te ontvangen, of het nu gaat om restaurants, hotels of werk. Houd je Glassdoorprofiel in de gaten en reageer op negatieve reviews. Probeer erachter te komen waarom deze persoon zo’n negatieve ervaring heeft gehad – misschien kan het nog worden opgelost.

  • De functieomschrijving

Bij Careertrotter gebruiken we een opzetje dat onze marketing manager voor elke opdrachtgever aanpast – we kunnen je van harte aanbevelen om functieomschrijvingen op te stellen die volledig gericht zijn op de werkzoekende. Pas je taalgebruik aan, en houd het simpel en overzichtelijk – dan kan er niets meer fout gaan.

Ben je op zoek naar talenten die een bepaalde taal spreken? Schrijf de functieomschrijving dan ook in die taal. Wij hebben hetzelfde gedaan voor onze Duitstalige talenten op Careertrotter Duitsland.

  • Beeldmateriaal op kantoor

Niemand wordt vrolijk van een saai, leeg kantoor. Breng wat leven in de brouwerij door het kantoor op te leuken met planten, een vissenkom en een gekleurde wand. Houd het wel professioneel: je wilt natuurlijk wel goed overkomen op opdrachtgevers of partners die langskomen voor vergaderingen.

  • Succesverhalen

We houden allemaal van een gelukkig einde, dus waarom zou je die achterhouden? Deel de verhalen van werknemers die de stap om te gaan werken in het buitenland al hebben genomen. Laat toekomstige werknemers zien dat het een gemakkelijke en leuke procedure is, waarvoor ze absoluut niet bang hoeven te zijn. Succesverhalen zijn inspirerend en motiverend – maak daar gebruik van!

  • Wees sociaal

Een hecht team en gezellige werksfeer creëer je door regelmatig sociale activiteiten te organiseren. Introduceer teambuilding evenementen, barbecues en avondjes uit: deel deze activiteiten op social media en laat die internationale talenten zien dat ze bij jouw bedrijf een rijk sociaal leven zullen hebben.

  • Relocatiehulp

Als iemand op zoek is naar werk in het buitenland kan relocatiehulp daarbij een grote rol spelen. Hiermee maak je het een stuk makkelijker voor je toekomstige werknemers om de stap naar het buitenland te maken, en bovendien is het meteen een teken van vertrouwen. We hebben het hier overigens niet per se over financiële steun, maar over welkomstfeestjes, hulp bij het openen van een bankrekening en een mentor waaraan ze alles kunnen vragen.

  • Salaris

Dit kunnen we natuurlijk niet overslaan. Geld speelt nou eenmaal een grote rol bij de beslissing om te gaan wonen en werken in het buitenland. Zorg er bij het bepalen van het salaris in ieder geval voor dat deze in lijn is met de plaatselijke kosten van levensonderhoud en geef werknemers genoeg om een zorgeloos leven van te leiden. Twijfel je? Wij geven je graag advies.

En dat is het! Een paar eenvoudige tips die je zullen helpen bij het vinden van het allerbeste internationale talent. We hebben ruime ervaring op dit gebied bij Careertrotter, dus heb je een vraag? Neem dan vooral contact met ons op via +353 15 24 24 20.

Tot snel!

Careertrotter is the name – Multilingual Recruitment is the game.

comments powered by Disqus