Connecting to LinkedIn...

W1siziisimnvbxbpbgvkx3rozw1lx2fzc2v0cy9jyxjlzxj0cm90dgvylw5sl2pwzy9iyw5uzxitmi1uzxcuanbnil1d

5 top tips voor het ontwikkelen van je persoonlijk merk

Brandende lamp - werken in het buitenland

De arbeidsmarkt wordt steeds competitiever, waardoor het als werkzoekende steeds moeilijker wordt om op te vallen.

Het ontwikkelen van je persoonlijk merk is een goede manier om op te vallen. Wat houdt dat precies in? Wie ben je, wat heb je te bieden en waarom zou een werkgever jou boven iemand anders moeten verkiezen?

Er zijn verschillende manieren om je persoonlijk merk te ontwikkelen – je moet alleen wel even weten hoe je dit op een effectieve manier doet. En daar komt Careertrotter in het spel. We bieden niet alleen Nederlandstalige vacatures in het buitenland aan; we helpen je ook graag bij het ontwikkelen van je carrière, en je persoonlijk merk is daar een belangrijk onderdeel van. 

Wat houdt een persoonlijk merk eigenlijk in?

Personal branding heeft alles te maken met marketing, alleen dan voor jezelf. Denk aan een bekend merk dat je volgt op Facebook – je weet alles van ze, je weet wat ze te bieden hebben en hoe goed ze zijn in hun werk. Zonder al deze marketing zou je geen idee hebben wat nou precies hun kwaliteiten zijn.

Bij je persoonlijk merk komt het eigenlijk op hetzelfde neer. Het geeft je de mogelijkheid om  recruiters en werkgevers uitgebreid kennis te laten maken wat je te bieden hebt. En het ontwikkelen van dat persoonlijk merk begint al vroeg. Heb je bijvoorbeeld in het buitenland gestudeerd? Dan is dat echt een voordeel als je wilt gaan werken in het buitenland.

5 top tips voor het ontwikkelen van je persoonlijk merk.

  • Je CV & zoekwoorden:

Om op te vallen moet je je cv zoveel mogelijk aanpassen. Zoals we al hebben besproken in ons blog over zoekwoorden, is het verstandig om een aantal functieomschrijvingen te lezen en daar relevante zoekwoorden uit te pikken. Voeg ze toe aan je cv en het zal er meteen een stuk gerichter uitzien. Op deze manier is het voor recruiters en werkgevers een stuk makkelijker om je cv te vinden tussen al die duizenden cv’s op meertalige vacaturebanken. Bovendien zorg het ervoor dat je cv er veel professioneler en indrukwekkender uit komt te zien.

  • Social media:

Iedereen Googlet – Als je reageert op een meertalige vacature dan google je het bedrijf toch eerst even om te kijken wat het precies inhoudt? Werkgevers en recruiters doen precies hetzelfde. Zorg er dus voor dat wat er tevoorschijn komt wanneer ze je googlen representatief en professioneel is! Zorg dat je LinkedIn profiel up to date is (inclusief zoekwoorden) en zet je Facebook-, Twitter- en Instagram-profiel op privé. Die foto’s van de gezellige zaterdagavonden die je de laatste tijd hebt gehad hoeven ze echt niet te zien.

  • Blijf op de hoogte:

Als je op zoek bent naar een baan in het buitenland is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van wat er gaande is in de desbetreffende branche. Volg influencers op LinkedIn, lees relevante blogs en artikelen en zorg dat je updates meekrijgt (Twitter is hier een goed middel voor). Dit is niet alleen goed voor je eigen kennis, maar ook je persoonlijk merk en laat zien hoe gemotiveerd en toegewijd je bent. 

  • Publicaties:

Een goede manier om gevonden te worden is het hebben van je eigen blog of website waar je regelmatig blogs plaatst met opinies over de branche waarin je graag zou willen werken. Deel je persoonlijke ervaringen en zorg dat mensen je gaan volgen. Vind je een blog een beetje te veel van het goede? Dan is LinkedIn ook een goede mogelijkheid om af en toe je mening te delen. Zo zien mensen dat je er verstand van hebt en dat mensen naar je luisteren – en wie wil zo iemand nou niet in zijn team?

  • Netwerken – online én offline:

Het is misschien niet je favoriete bezigheid maar het werkt écht. Online maak je connecties met recruiters, je huidige werkgevers en bedrijven waarvoor je zou willen werken. Communiceer met ze door een gesprekje aan te gaan, te reageren op posts of door posts te delen. Uiteindelijk zullen ze je naam onthouden, en dan heb je al meteen een stapje voor.

Voor offline netwerken zal je evenementen, conferenties en social meet & greets moeten bezoeken. Neem je cv en visitekaartjes mee om mee te geven aan mensen waarmee je een klik hebt. Lees je, voordat je het evenement bezoekt, goed in over de nieuwste ontwikkelingen zodat je altijd een onderwerp hebt waarmee je iemand kunt aanspreken. Neem een notitieboekje en pen mee om contactgegevens van mensen op te kunnen schrijven.

En zo bouw je je persoonlijk merk op! Om op te vallen op de huidige arbeidsmarkt en de concurrentie aan te gaan met al die ambitieuze afgestudeerden is dit dé manier! En vergeet niet: Careertrotter staat altijd klaar om je te helpen. Tot snel!