Connecting to LinkedIn...

W1siziisimnvbxbpbgvkx3rozw1lx2fzc2v0cy9jyxjlzxj0cm90dgvylw5sl2pwzy9iyw5uzxitmi1uzxcuanbnil1d

Hoe los je conflicten op de werkvloer op?

W1siziisijiwmtyvmtivmtuvmtyvmjkvmzevotg4lzi5nty5nc5qcgcixsxbinailcj0ahvtyiisijgwmhg2ntbcdtawm2mixv0

Beginnen met een nieuwe baan is spannend: nieuwe collega’s, een andere bedrijfscultuur – allemaal heel leuk, maar het kan ook best ingewikkeld zijn. Vroeg of laat komen we allemaal wel een keer een collega tegen waarmee we het niet zo goed kunnen vinden. Maar dat gebeurt nou eenmaal: ook daar kan je iets aan doen. Op werk ga je echter wel anders met conflicten om dan in je persoonlijke leven. Ik zou in mijn dagelijks leven bijvoorbeeld vragen wat ik heb misdaan als iemand me uit het niets raar behandeld.

Maar in een professionele omgeving kan dat niet. Met het oog op je carrière is het in dat geval beter om met conflicten te leren omgaan.

In het gezellige Careertrotter team heeft iedereen wel een of meer conflicten gehad met collega’s. Het is natuurlijk ons voornaamste doel om jullie te helpen bij het vinden van je droombaan – maar we kunnen nou eenmaal niet van tevoren weten met wie je komt te werken. Wat we daaraan doen? De tips die wij door onze ervaring met zijn allen hebben opgespaard met jullie delen, zodat je op elke situatie voorbereid bent:

  • Verplaats je eens in iemand anders:

Iedereen is anders, en dat is goed – maar het is wel belangrijk dat we elkaar de mogelijkheid geven om samen iets op te bouwen. Praat met elkaar en probeer echt te begrijpen waar iemand het over heeft. Zo ga je eventuele toekomstige conflicten uit de weg en krijg je de kans om in plaats daarvan iets met je collega op te bouwen.

  • Blijf altijd aardig:

Als je hebt opgemerkt dat een collega zich anders gedraagt tegenover jou en je hier geen enkele reden voor kunt bedenken, kan het helpen om deze collega juist heel vriendelijk te benaderen. Zo heeft je collega geen enkele reden meer om raar te doen en moet hij of zij wel aardig terug doen. Zo vermijd je ook mogelijke conflicten. Het is vaak ook gewoon een kwestie van het ijs breken! 

  • Blijf kalm:

Op kantoor maak je regelmatig mee dat mensen opvliegerig zijn – misschien hebben ze een deadline of zijn ze bezig met een promotie, maar onthoud altijd dat mensen op werk een andere houding kunnen hebben dan in hun privéleven. Trek het je niet persoonlijk aan. Blijf rustig, haal diep adem en zet een lekker kopje thee voor jezelf – denk even ergens anders aan. Grote kans dat het vanzelf overwaait. Is dat niet het geval? Ga dan door naar stap 4.

  • Ga de confrontatie aan:

We gaan je natuurlijk niet aanmoedigen om geweld te gebruiken en agressief taalgebruik is ook zeker niet toepasselijk bij conflicten, maar je kan wel vragen om een meeting met de collega in kwestie. Misschien heeft de persoon het zelf helemaal niet door en biedt hij of zij meteen zijn excuses aan. Zo niet, dan kan stap 5 je hopelijk verder helpen.

  • Vraag om hulp:

Als de vorige tips allemaal niet werken, kan het een goed idee zijn om een andere collega of je manager om hulp te vragen bij conflicten. Hopelijk hoeft het niet zover te komen, maar het is altijd een optie. Onthoud dat de HR manager van een bedrijf hier verantwoordelijk voor is, het is een belangrijk onderdeel van baan, dus wees zeker niet bang om ze tot last te zijn.

En dat zijn onze top tips! Conflicten met collega’s zijn nooit fijn en ook zeker niet makkelijk te confronteren, maar hopelijk hebben we je met deze tips laten zien dat er altijd een uitweg is. Succes!