Connecting to LinkedIn...

W1siziisimnvbxbpbgvkx3rozw1lx2fzc2v0cy9jyxjlzxj0cm90dgvylw5sl2pwzy9iyw5uzxitmi1uzxcuanbnil1d

Bedrijfsreviews op Glassdoor: hoe serieus moet je ze nemen?

W1siziisijiwmtyvmtivmtuvmtivmtivmdkvmzivcmv2awv3cy5qcgcixsxbinailcj0ahvtyiisijgwmhg2ntbcdtawm2mixv0

In het verleden heb ik twee lessen geleerd. De eerste komt van mijn vader, die altijd zei “geloof niet alles wat mensen zeggen”, en de tweede komt voort uit mijn marketingervaring: “Slecht nieuws reikt verder dan goed nieuws”. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die daarmee te maken heeft gehad, en verbaas me daarom altijd over hoe mensen deze lessen negeren wanneer ze slechte bedrijfsreviews op websites zoals Glassdoor meteen geloven. Als recruiter krijg ik hier steeds meer mee te maken. In principe is het niets nieuws, maar door Glassdoor zijn ze een stuk makkelijker te vinden.

Wanneer schrijven mensen een review?

Zoals ik al zei, reikt slecht nieuws verder dan goed nieuws. Als je het naar je zin hebt op je werk zou je dit eerder met vrienden delen dan op een willekeurige website. Je wilt je werkgever verkopen en we weten allemaal dat mond-op-mond reclame veel beter werkt dan indirecte reclame. Bij negatieve reviews ligt dat anders, die frustraties en negatieve emoties worden een stuk sneller online gezet. Kranten staan toch niet voor niets bomvol met negatief, deprimerend nieuws?

Hoe moet je hier dan mee omgaan?

Zoals mijn vader altijd zei: “Geloof niet alles wat mensen zeggen”. Als je een review leest, let dan altijd op het volgende:

  • Datum: Wanneer is de review geplaatst? Ik maak vaak mee dat mensen het hebben over reviews in 2011 – zijn die nog wel relevant?
  • Grootte van het bedrijf: Als je reviews leest van een bedrijf met 500 werknemers, hoe veelzeggend zijn de reviews van 5 werknemers dan? Stel dat het bedrijf een personeelsverloop van 20% heeft en er dus in 2 jaar gemiddeld 700 mensen worden aangenomen, dan houdt dat dus in dat in 2 jaar tijd die 5 reviews slechts 1% van het bedrijf vertegenwoordigen.
  • Is het een bedrijfs- of collega review?  De meeste reviews gaan over het hele bedrijf maar soms lees je een review die wel heel persoonlijk is en gericht lijkt te zijn op een bepaalde collega. Er is altijd een kans dat je het niet goed kan vinden met een collega, maar dat zegt toch niets over het bedrijf zelf?
  • Prestaties van werknemer zelf: Wat zegt de reviewer over zijn eigen prestaties binnen het bedrijf? Mensen die het goed doen in hun werk zullen over het algemeen positiever zijn dan mensen die moeite hebben met het halen van hun targets.

Twijfel je nog steeds?

Bespreek het dan met je recruiter – of het nou een interne of externe recruiter is. Het is zonde als je je interesse laat overschaduwen door slechte reviews: dit is in de meeste gevallen nergens voor nodig.

Hoe serieus moeten we negatieve bedrijfsreviews dus nemen?

Denk aan een bedrijf waar je graag voor werkte. Wedden dat je iemand kan vinden die over datzelfde bedrijf een negatieve review heeft geschreven? Zelfs de meest gewilde bedrijven, zoals Google en Facebook hebben negatieve bedrijfsreviews.